برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

طراحی و اجرای برنامه آموزشی ویژه تکنسین های داروسازی برای بهبود توزیع داروهای سرپایی

 

 در اکثر داروخانه های بیمارستان ها ، توزیع داروهای بیماران توسط تکنسین های داروسازی (PT) تحت نظارت یک داروساز انجام می شود. با این حال ، PT  ها معمولا همه دانش و مهارت های لازم را برای انجام این کار با کیفیت بالا ندارند.

برنامه آموزشي با نام ACCOMPA-VP با استفاده از روش ADDIE-M (تحليل ، طراحي ، توسعه ، اجرا ، ارزيابي و نگهداري) با روشPROFFIteROLE ادغام شده است. قسمت ارزیابی این برنامه خود شامل چهار بخش (نيازها ، مخاطبان ، منابع و محدودیت ها) می شود تا به توصیف زمینه های موجود برای بررسی و شناسایی بیماران، نیازهای تکنسین ها و انتظاراتشان بپردازد.

 

 

 این امر منجر به طراحی و تدوین برنامه آموزشی ما یعنی ترکیب نظریه (بررسی نسخه های پزشکی و مشاوره به بیماران) و تمریناتی مطابق با موقعیت های پیش آمده طبق روش PROFFIteROLE شد.
این برنامه آموزشی در طول انجام فرایندها ارزیابی شده است. در مرحله اول ، پیشرفت مهارت های PT با درصد دانش کسب شده و تجزیه و تحلیل کیفی از پاسخ های صحیح داده شده از هر نسخه دارو بررسی شد. سپس از PT خواسته شد تا اعتماد به نفس خود را در توزیع مطلوب داروها تخمین بزنند. سرانجام، کیفیت برنامه توسط یک نظرسنجی ناشناس ازPTها و بازخوردهای جمعی ارزیابی شد.

 

 

نتایج بررسی اینگونه بود: اول ، پیشرفت چشمگیر تکنسین ها در دانش های نظریشان (78 الی 82 درصد کسب مهارت های بیشتر) و كاهش ارائه مشاوره های نامناسب (21 الی 6 درصد )
دوم ، در طی 6 ماه تمرین، بالا رفتن اعتماد به نفس PT در طی فرایند توزیع داروها باعث افزایش مهارت آنها در دستیابی به توانایی های مناسب و مورد نیاز برای توزیع داروها و به ویژه در مورد مشاوره با بیمار شد.
سرانجام، همه PTها با توزیع داروها به بیماران احساس راحتی بیشتری داشتند. آنها اعلام كردند كه تعاملات بیشتر با بیماران سبب تشخیص بهتر درخواست های دارویی یا پیشگیری از سوء مصرف داروها می شود.

 

 

نتیجه نهایی: برنامه آموزش ACCOMPA-VP اجازه توسعه و تقویت مهارت های PT را برای انجام خدمات با کیفیت بالا می دهد. برای حفظ مهارتهای کسب شده ، باید جلسات آموزشی جدید اجرا شود و سرانجام ، ارزیابی بیماران؛ بویژه میزان رضایت آنها برای نشان دادن کلیه مزایای این برنامه آموزشی ضروری است.

 

 

مرجع : http://pharmacie.univ-lille2.fr/innovations-pedagogiques/enseignements-hybrides/pratique-officinale.html

تاریخ انتشار:  9 October 2017

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

 

لطفاً منتظر بمانید...