برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

آیا استفاده از مدل های بیولوژیکی در آموزش به جراحان پلاستیک صحیح است؟


اتخاذ روشهایی که می تواند هزینه ها و استفاده از مدلهای حیوانی را کاهش دهد.
     جراحی میکروسکوپی نوعی روش جراحی پیچیده و چالش برانگیز است که شامل استفاده از ابزارهای کوچک و بخیه هایی به اندازه یک رشته مو می باشد که با به کار گیری میکروسکوپهای پیچیده میسر می شود. در جراحی پلاستیک از میکروسکوپ برای ترمیم عروق و اعصاب آسیب دیده کوچک پس از تروما یا در مراحل بازسازی با جابجایی جزئی از بافت زنده از محلی به محل دیگر در بدن و اتصال مجدد عروق آن به محل جدید برای حفظ خون آن منطقه استفاده می شود.


آموزش های مکرر و فشرده برای رشد مهارت ها لازم است تا رزیدنت ها بتوانند در جراحی میکروسکوپی مهارت کافی داشته باشند. در حال حاضر اکثر آموزش های شبیه سازی در میکروسکوپی از هر دو مدل حیوانات زنده وجسد حیوانات استفاده می کنند. با این حال ، چندین موضوع از جمله مسائل مالی ، عملی ، اخلاقی و دسترسی به استفاده از مدل حیوانات هم چنان در حال بررسی است.

 

 

پیشنهاد حرکت به سمت مدل های غیر بیولوژیکی برای آموزش های شبیه سازی

مطالعه جدیدی که در مجله جراحی پلاستیک و بازسازی بافت به رهبری دکتر استفانی تیباودو ، استادیار جراحی دانشگاه مک گیل و مدیر بخش جراحی پلاستیک و بازسازی در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل منتشر شده است ، این ایده را مطرح می کند که غیر شبیه سازهای زیست شناختی می توانند در آموزش به جراحان آینده جایگزین بهتری باشند.

 

 

جاد ابی رافع ، دانشجوی پزشکی در مک گیل و نویسنده اول مقاله، توضیح داد: "مقاله ما خلاصه ای جامع از همه شبیه سازهای غیر زیست شناختی در استفاده از آموزش میکروسکوپی در جراحی پلاستیک و گزارش هایی از اثربخشی های اثبات شده شبیه سازهای غیر بیولوژیکی برای کسب و حفظ مهارتهای میکروسکوپی را ارائه می دهد."
"بر خلاف آموزش با مدل حیوانات ، که به آزمایشگاه های گران قیمت نیاز دارد ، از مزایای شبیه سازهای غیر زیست شناختی می توان به افزایش در دسترس بودن ، سهولت تنظیم ، انعطاف پذیری (کاهش پس زدن) ، هزینه کم ، نگهداری آسانتر، عدم وجود خطرات بیولوژیکی ، قابلیت حمل و نقل اشاره کرد. همچنین برای استفاده مکرر و ذخیره آسان آن نیز باعث کاهش استفاده از حیوانات و در کل اخلاقی تر شدن موضوع  می شود. "

 

 


نویسندگان ادعا کردند: "یافته های مطالعه ما گامی را به سمت یک برنامه آموزشی جدید استاندارد شده ، اخلاقی ، در دسترس و قابل اندازه گیری عینی برای آموزش به رزیدنتان جراحی امروزی در عمل جراحی میکروسکوپی نزدیکتر می کند. مراحل بعدی، ایجاد برنامه درسی آموزشی با بهره گیری از شبیه سازهای غیر بیولوژیکی مختلف است که به استفاده از مدلهای مختلف برای آموزش و رشد مهارتهای میکروسکوپی به صورت گام به گام می تواند کمک کند و هم چنین با استفاده از فناوری های نوین شکاف هارا محدود تر سازد.. "

 

محققان خاطرنشان كردند: پس از تدوین این برنامه درسی ، بازخورد آن باید اعتبار سنجی شده و با مدلهای آموزش مبتنی بر حیوانات كه هم اكنون در دسترس است مقایسه شود و در صورت اثربخش بودن، مدلهای قدیمی می تواند به طور كاملاً مشهودی كاهش یابد ، آنگاه در صورت عدم تایید در مقتیسه با مدل حیوانات در آموزش های میکروسکوپی استفاده شود.

 

جاد اضافه می کند: "یک امتیاز برای دانشجوی پزشکی مانند خود من این است که با چنین تیم با استعدادی از رزیدنتان جراحی پلاستیک تحت نظارت دکتر تیبودو همکاری داشته باشم." وی ادامه داد: همه نویسندگان این برنامه از تجربیات قابل توجهی در تحقیقات شبیه سازی برخوردارند ؛ دکتر زاممیت و دکتر جابری محققانی هستند که به تازگی تخصص خود را در زمینه آموزش های جراحی تکمیل کرده اند و بدون راهنمایی و نظارت آنها ، این مطالعه امکان پذیر نبود. "

 

تاریخ انتشار: October 25, 2019

 

منبع: Jad Abi-Rafeh, Dino Zammit, Mehrad Mojtahed Jaberi, Becher Al-Halabi, Stephanie Thibaudeau. Nonbiological Microsurgery Simulators in Plastic Surgery Training. Plastic and Reconstructive Surgery, 2019; 144 (3): 496e DOI: 10.1097/PRS.0000000000005990

 

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

 

لطفاً منتظر بمانید...