برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

آیا پرداختی های صنایع دارویی به پزشکان در تجویز دارو توسط آ نها تاثیر می گذارد؟

پرداخت های مالی از طرف صنعت داروسازی به پزشکان آمریکایی با افزایش تجویز این داروها در بین این پزشکان همراه بوده است. 
طبق 36 مطالعه اخیر که نتایج آن در مجله Annals of Internal Medicine   در 24 نوامبر چاپ شده است، آرون پی میشل آنکولوژیست مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering  در نیویورک اذعان داشت: "اکثریت پزشکان با پرداخت های مالی از سوی شرکت های دارویی جهت تجویز آن داروها در دوره شغلی خود موافقت می کنند."

بررسی انجام شده نشان می دهد بین سال های 2015 تا 2017، بیش از یک سوم (67%) پزشکان از صنایع دارویی مبالغی را برای تجویز دارو ها دریافت کرده اند. این نسبت حتی در برخی از تخصص ها از جمله، جراحی ارتوپدی و اورولوژی بالا تر نیز بود. (>80%).

 

 

میشل به خبرگذاری Medscape گفت: "متأسفانه، من فکر می کنم بسیاری از ما در مورد این موضوع طعمه سیاست داروسازی شده ایم؛ این یعنی تضاد منافع در واقع به ضرر بیماران است. آنها دلایلی مانند یادگیری پزشکان در مورد داروهای جدید یا کمک به ایده های جدید را بهانه ای برای این پرداخت ها عنوان می کنند."

وی ادامه داد: "این همان چیزی است که پزشکان می خواهند بشنوند، آنها دوست دارند وعده های غذایی رایگان به مطب دریافت کنند و برای سخنرانی های دارای هزینه به مکان های لاکچری منتقل شوند، بنابراین این سیاستی است که پزشکان پذیرای آن هستند." وی تأکید کرد: " اما نتایج این مطالعه به وضوح نشان می دهد که این سیاست اشتباه است."

میشل بیان داشت: "پذیرفتن این دریافتی ها از سوی پزشکان، آنها را بدتر می كند، نه بهتر. امید من این است که هرچه پزشکان بیشتری از این اخبار آگاهی پیدا کنند، تعدادی کثیری از آنها شروع به تغییر عقیده می کنند. پزشکان می خواهند بیماران خود را به بهترین نحو درمان کنند، بنابراین من فکر می کنم راه حل کلیدی این است که به آنها نشان دهد اینگونه روابط با صنایع داروسازی و غیره به جای کمک به آنها صدمه می زند."

آرون کسلهایم استاد دانشکده پزشکی و مدیر برنامه On Regulation اظهار داشت: "یکی از مخالفت های همیشگی با اصلاحات بیشتر این واقعیت است که پزشکان در برابر این ایده که بازاریابی صنایع مختلف می تواند باعث تجویز بیشتر آنها شود، مقاومت می کنند."

 

 

کسلهایم ادامه داد: "امیدوارم که بررسی های منظمی مانند مطالعه شما بتواند درنهایت این اتفاق را متوقف کند."

تأثیرات چشمگیر بر تجویز
میشل و همکارانش در مطالعه خود، با انجام یک بررسی سیستماتیک از منابع منتشر شده، تأثیر پرداخت ها در تصمیم گیری های بالینی و تجویز دارو را ارزیابی کردند. در مجموع 36 مطالعه شامل 101 تجزیه و تحلیل در بررسی نهایی آنها انجام شد.

به طور کلی، فقط 30 مطالعه ارتباطی مثبت بین پرداختی های شرکت های داروسازی و تجویز دارو داشتند، در حالی که شش مورد دیگر نتایج متفاوتی را نشان دادند. هیچ یک از نتایج مقدار صفر را گزارش نکردند.

از مجموع 101 تجزیه و تحلیل فردی، 89 مورد (88٪) دریافت وجه از این صنایع را تایید کردند. 12 تجزیه و تحلیل باقی مانده نیز صفر بودند و هیچ موردی از ارتباط معکوس گزارش نشد.

محققان همچنین بررسی کردند که پزشکان چه نوع پرداختی را ترجیح می دهند. سرویس های غذا و نوشیدنی رایج ترین نوع این دریافت ها  بود. پرداخت غرامت، حق الزحمه و هزینه مشاوره کمتر رایج بود، اما هزینه  بسیار بالاتری داشت.

این بررسی همچنین نشان داد که ارزش دلاری پرداخت های شخصی در حال افزایش است. آنها تخمین می زنند که کل پرداخت های دارویی به پزشکان در سال 2018 به حدود 2.1 میلیارد دلار رسیده باشد.

دریافت هزینه از صنعت با افزایش تجویز داروی شرکت پرداخت کننده، هزینه های بیشتر تجویز و افزایش تجویز محصولات برند همراه بود.

این عمل منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود. میشل گفت: "بسیاری از مطالعاتی که ما در مورد تجویز نام های تجاری بررسی کردیم نشان داد، پزشكانی كه مبلغی را دریافت می كنند، داروهای بیشتری با برند های معروف تجویز می كنند و این باعث می شود كه هزینه های داروهای تجویز شده برای پزشكان بیشتر شود."

موانع تغییر
نویسندگان خاطرنشان می کنند که علیرغم نگرانی در مورد تأثیر صنعت داروسازی در تجویز، این روش همچنان ادامه دارد و یکی از موانع اصلی تغییر خود پزشکان هستند.

میشل گفت: "در سال 2009 ، انستیتوی پزشکی گزارشی در مورد تضاد منافع منتشر کرد که جامعه پزشکی را ترغیب می کرد تا این تعارضات را از طریق خودتنظیمی از بین ببرد. متأسفانه ما پزشکان در انجام چنین کاری کاملاً ناکام مانده ایم. 

 

 

میشل خاطرنشان کرد که نسبت به توانایی خودتنظیمی پزشکان در مورد این موضوع خوشبین نیست. وی گفت: "من فکر می کنم اقدامات دیگر، مانند ممنوعیت و سخت گیری دولت در چنین درگیری هایی، ضروری خواهد بود و من از چنین سیاست هایی حمایت می کنم."

کسلهایم از دانشگاه هاروارد می گوید اوضاع بهتر است. اصلاحاتی انجام شده و پیشرفت هایی نیز حاصل شده است. به عنوان مثال، برخی از داده ها حاکی از آن است که از زمان آغاز برنامه پرداخت های آزاد، به نظر می رسد تعداد کمتری از پزشکان سرطان آمریكا درگیر چنین موضوعاتی هستند. اما حتی اگر تعداد کمتری از سرطان شناسان دریافتی می کنند، هزینه های صنایع کاهش نیافته است.

 کسلهایم گفت: "ما مطمئناً در مقایسه با دو دهه پیش در مکان بهتری قرار داریم، زمانی که بازاریابی دارویی در همه جا وجود داشت و تقریباً همه تولیدکنندگان دارو با نقض قوانینی از جمله مشارکت در بازاریابی غیر قانونی دستگیر شدند."

وی افزود: "از آن زمان ، مراکز پزشکی بزرگتر دانشگاهی اقدام به انجام نظارت بهتر و بییشتر بر روابط مالی پزشکان خود کرده اند."

با این حال، کسلهایم تأکید کرد که تبلیغات دارویی هنوز یک صنعت 20 تا 30 میلیارد دلاری در سال در ایالات متحده است و تعداد کثیری از پزشکان هنوز روابط مالی مختلف با صنایع داروسازی را گزارش می دهند که عمدتا از طریق ملاقات با نمایندگان فروش می باشد.

این مطالعه توسط موسسه ملی سرطان آمریکا انجام شد. 


تاریخ انتشار: November 24, 2020
منبع: Ann Intern Med


 

لطفاً منتظر بمانید...