برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

تأثیر آموزش مجازی بر اعتماد به نفس دانشجویان مامایی در مدیریت خونریزی پس از زایمان


 اعتماد به نفس، به عنوان يكي از عناصر مهم در شايستگي باليني ، نقش مهمي در اقدامات و رفتارهاي فرد دارد. انتخاب روشهای مناسب آموزشی بر اعتماد به نفس دانشجویان تأثیر مستقیم می گذارد. به همین دلیل مطالعه ای با هدف مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر وب و شبیه سازی آموزشی بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان مامایی در مدیریت خونریزی پس از زایمان انجام شد.

 

 

 اين مطالعه تجربي بر روي 44 دانشجوي مامايي دانشكده پرستاري و مامايي مشهد در سال 1392 انجام شد. افراد به روش "نمونه گيري در دسترس" انتخاب شدند. این گروه مبتنی بر وب، در آزمایشگاه مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی آموزش داده شدند و به هر دو گروه محتوای آموزشی یکسانی آموزش داده شد.

داده ها با استفاده از پرسشنامه های دموگرافيك ، نوعی مقياس بصري آنالوگ براي خودارزيابي دانشجویان در توانايي آنها در مديريت خونريزي پس از زايمان و هم چنین براي سنجش اعتماد به نفس دانشجویان در تحليل های توصيفي، انجام وجمع آوري شد. آناليز واريانس دو طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11.5 انجام شد.

 

 

یافته های این تحقیق حاکی از آن است که هر دو گروه افزایش اعتماد به نفس چشمگیری در مدیریت خونریزی پس از زایمان تنها یک ماه بعد از آموزش داشتند. اما در گروهی که آموزش ها مبتنی بر آموزش های مجازی ( وب و شبیه سازی) بود، عملکرد بهتری در دانشجویان مشاهده شده و نتایج امیدروار کننده تر بودند.

 

 

در نتیجه از آنجا كه دو گروه در کنترل اعتماد به نفس تفاوت معناداري نداشتند و حتی گروه آموزش دیده از طریق فراگیری آنلاین نتایج بهتری را نشان دادند، مي توان از آموزش مبتني بر وب كه روشی قابل دسترس تر است ، به عنوان جايگزيني براي روش های معمول شبيه سازي استفاده كرد.

منبع :JMRH.ac.ir

تاریخ انتشار  March 1,2015

 

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

 

لطفاً منتظر بمانید...