برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

تقویت هوش هیجانی (EQ) با برنامه آموزشی در پزشکان می تواند از خستگی مزمن جلوگیری کند

طبق مطالعه ی جدید دانشگاه Loyola Medicine،  برنامه آموزشی کنترل هوش هیجانی برای پزشکان در دوره ی رزیدنتی،  EQآنها را بهبود می بخشد ، که می تواند  منجر به پیشگیری از خستگی و فرسودگی شغلی آنها شود.
قبل و بعد از اتمام این برنامه آموزشی ، پزشکان یک تست را برای اندازه گیری هوش هیجانی خود انجام دادند. در نگاه كلي ، افزایش مديريت استرس و سلامت روان چشمگیری در نمرات آنها به وجود آمد.


محققان بیان داشتند: "آموزش مهارتهای کنترل هوش هیجانی، مهارتهای مدیریت استرس را بهبود می بخشد و سلامتی را افزایش داده و از فرسودگی در رزیدنت ها جلوگیری می کند."

فرسودگی پزشکان به سطح نگران کننده ای رسیده است؛ تحقیقات نشان می دهد که حداقل نیمی از تمام پزشکان دچار خستگی شغلی هستند. فرسودگی به عنوان خستگی بیش از حد ، بدبینی ، جدایی از کار و احساس ناکارآمدی و عدم دستیابی به موفقیت در  کار تعریف می شود.


آموزش هوش هیجانی در برنامه درسی آموزشی رزیدنت ها در نظر گرفته شده و بر پایه خودآگاهی، خودمدیریتی (توانایی مدیریت واکنشهای عاطفی خود در موقعیت های گوناگون و مواجهه افراد) و آگاهی اجتماعی (توانایی درک احساسات دیگران) و مهارت های اجتماعی، متمرکز شده است.  این برنامه آموزشی شامل تدریس تئوری ، بحث و فیلم می باشد.
این تحقیق توسط دکتر Ramzan Shahid، دکتر Jerold Stirling و دکتر William Adams انجام و در مجله Advances in Medical Education and Practice منتشر شده است.


Drs. Shahid, Stirling   و Adams اظهار داشتند: "برنامه درسی کنترل هوش هیجانی ما می تواند به عنوان نمونه اولیه برای سایر برنامه های رزیدنتی  دانشگاه ها که در حال توسعه رویکردهای خود برای ارتقاء سلامتی و جلوگیری از فرسودگی شغلی در دانشجویان خود هستند ، عمل کند. "

 

منبع : Ramzan Shahid, Jerold Stirling, William Adams. Promoting wellness and stress management in residents through emotional intelligence training. Advances in Medical Education and Practice, 2018; Volume 9: 681 DOI: 10.2147/AMEP.S175299

تاریخ انتشار: September 21, 2018

 

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

 

لطفاً منتظر بمانید...