برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

ذهن آگاهی برای دانشجویان پزشکی با مدیتیشن

بر اساس تحقیقی که توسط محققان دانشکده پزشکی Rutgers Robert Wood Johnson انجام و در مجله Medical Science Educator منتشر شده است، بسیاری از دانشجویان پزشکی تمایل دارند از مدیتیشن برای جلوگیری از فرسودگی و ارائه سرویس های پزشکی بهتر به بیماران استفاده کنند؛ اما از صرف زمان طولانی برای مدیتیشن روزانه اجتناب می کنند.

ذهن آگاهی یا تمرکز حواس به عنوان حفظ آگاهی پیش داوری نشده و بازگشت مداوم به همان آگاهی هنگام دور شدن از حواس پرتی تعریف می شود. اعتقاد بر این است که شیوه های تمرکز حواس دارای مزایای فیزیولوژیکی و روانشناختی هستند که منجر به کاهش تمرکز منفی ذهن در احساس پریشانی و افزایش توانایی بدن برای آرامش می شوند.

 

مطالعات نشان داده است که دانشجویان پزشکی در معرض خطر بالایی از افسردگی و اضطراب هستند و ذهن آگاهی می تواند در ایجاد مکانیسم های مقابله برای کاهش این احساسات به آنها کمک کند. با این وجود، مطالعات قبلی نشان داده اند که دانشجویان پزشکی به دلیل کمبود زمان و دیگر عوامل، دوره های مدیتیشن را ترک می کنند.

پزشکان روتگرز گروه های تصادفی دانشجویان پزشکی را به یک دوره مقدماتی دو ساعته و گروه دیگر را یک دوره کامل هشت هفته ای برای مدیتیشن اختصاص دادند. کسانی که دوره هشت هفته ای را گذرانده بودند، با تکنیک های تمرکز حواس بیشتر آشنا شدند و این تکنیک ها را به بیمارانشان نیز توصیه می کنند.

 

هر دو گروه مزایای کاهش احساس استرس و افسردگی را توصیف کردند و بسیاری از دانشجویان آگاهی ذهنی را به عنوان گزینه ای مطمئن تر جایگزین درمان این احساسات با دارو می دیدند.  بسیاری از دانشجویان نیز بیان داشتند با تمرکز حواس، احساس عمیق تری ازشادی و رضایت را در زندگی روزمره تجربه کرده اند.

این مطالعه می تواند مفید بودن دوره های مدیتشن 2 ساعته را برای دانشکده های پزشکی، به روش هایی که به نفع دانشجویان باشد، نشان دهد.


منبع : Mindfulness Meditation for Medical Students: a Student-Led Initiative to Expose Medical Students to Mindfulness Practices. Medical Science Educator, 2019; DOI: 10.1007/s40670-019-00708-2

تاریخ انتشار : April 15, 2019


ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید www.aveedme.com

لطفاً منتظر بمانید...