برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

فناوری بیمار مجازی (Virtual Patient) برای آموزش مهارت های ارتباط با بیمار به داروسازان

 

بیماران مجازی (Virtual Patients) نوعی از شبیه سازی در مراقبت های سلامت است که در آموزش حوزه علوم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از آن در حال افزایش است، اما برنامه ها، طرح ها، تعاریف و ارزیابی ها متنوع هستند. بررسی های قبلی در این باره گسترده بوده، اما جنبه های درست  طراحی و استفاده ازVP ها بررسی نشده است. تحقیقاتی که به تازگی در این زمینه صورت پذیرفته با هدف بررسی منظم ارزیابی ماهیت و موارد استفاده از VPs در داروخانه ها بوده است.

این پژوهش شامل VP هایی است که برای توسعه یا کمک به پیشرفت مهارت های ارتباطی، مشاوره ای یا موارد مشابه در دانشجویان داروسازی، داروسازانی که تازه فارغ التحصیل شده اند و یا دیگر داروسازان، استفاده شده است.

 

 

هشت مطالعه با استفاده از EBSCO شناسايي و از نظر كيفيت مورد ارزيابي قرار گرفتند. معیارهای واجد شرایط بودن بر طراحی و هدف استفاده VP تمرکز می کنند. هر مطالعه شامل برنامه ها و نتایج مختلف درباره VP بود.
در این مطالعات چهار موضوع مورد بررسی قرار گرفت: دانش و مهارت (به خصوص شایستگی و توانایی) ، اعتماد به نفس ، تلاش برای یادگیری و رضایت. نتایج موافق استفاده از VP بود اما همه مطالعات به دلیل تفاوت در روش های استفاده شده، این موضوع را نشان ندادند. علیرغم کاربردهای متنوع ، شباهت هایی در این زمینه وجود دارد که VP ها باعث افزایش دانش ، اعتماد به نفس ، مهارت و شایستگی کاربران (داروسازان) می شوند. پتانسیل VP و قابلیت استفاده نیز به عنوان مزیت های این روش شناخته شدند، اما مشکلاتی در تکنولوژی و فن آوری آنها می تواند استفاده از آنها را محدود کند. VP ها می توانند به انتقال بهتر دانش و تمرین مفیدتر کمک کنند ، به خصوص در مقاطع بالای رشته داروسازی.

 

 

VPمنبع ارزشمند دیگری برای توسعه ارتباطات و مشاوره برای دانشجویان داروسازی است. اما هنوز مزیت استفاده از آنها در اکثر داروخانه ها به اثبات نرسیده است. برنامه های VP برای نشان دادن ارزش آنها در استفاده از طرح ها و فناوری های مختلف ، نیاز به ارزیابی های دقیق تری دارند. مطالعات متعدد در مورد هدف VP اظهار داشتند كه فرصتی برای تمرین است .
دو مزیت خاص این است كه VP ها می توانند نوعی یادگیری متنی غنی را كه برای تمرین استفاده می شود فراهم كنند ، اما به گونه ای باشد كه کاربر بتواند با خیال راحت از اشتباهات بیاموزد و این موضوع مطابق با ایده های یادگیری آزمایشی است که در آن تمرکز بیشتر بر روی محورهای یادگیرنده می باشد، که اغلب در جستجوی کار واقعی یا مصنوعی هستند. در نتیجه تحقیقات عمیق تر و بیشتری لازم است که باید بر روی کارکرد و استفاده عملی از VP ها و نظرات کاربران تمرکز کند.

 

منبع: http://dx.doi.org/10.1136/bmjstel-2019-aspihconf.71

تاریخ انتشار: 6th November, 2019

 

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

 

لطفاً منتظر بمانید...