برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

ملاحظات در آموزش به دانشجویان داروسازی برای انجام ارزیابی های فیزیکی

مهارت ارزیابی بیمار از مؤلفه های مهم آموزش داروسازی است. تقویت تجربیات و یادگیری واقعی نیاز به تعاملات شبیه سازی شده با بیماران استاندارد (SP) دارد. هزینه، عملکرد دانشجویی و اولویت دانشجویی فاکتورهای مهمی است که باید هنگام انتخاب گزینه بیمار استاندارد در نظر گرفته شود. هدف از اين مطالعه ، مقايسه بیماران استاندارد همسالان دانشجو (SPSP) و استفاده از ماکت ها یا مانکن ها (SimMan) برای آموزش به دانشجویان داروسازی برای انجام مهارتهای ارزیابی جسمانی بود.

 

 

دانشجویان سال اول داروسازی به پنج روش ارزیابی فیزیکی بیماران آموزش داده شده و با استفاده از ماکت ها یا بیماران واقعی و استاندارد  نیز تمرین می کردند. برای ارزیابی دانش و عملکرد دانش آموزان از آزمایشاتی استفاده شد. ترجیحات دانشجویان نیز از طریق نظرسنجی ارزیابی شد. تحقیقیاتی نیز پیرو بازخورد استفاده از مانکن ها و بیماران استاندارد انجام شد.

تمامی دانشجویان داروسازی واجد شرایط در آزمون نهایی ثبت نام شدند .دانشجویان موافق به یکی از این 5 دسته تعلق داشتند:
1-    تمرین روی یک بیمار شبیه سازی زنده توانایی من در انجام مهارت های ارزیابی جسمی  را افزایش داد. (95٪)
2-    تمرین در SimMan (استفاده از مانکن ها ) توانایی من در انجام مهارتهای ارزیابی بدنی را افزایش داد (88٪).
3-     من علاقه مندم که ارزیابی های بدنی را در داروخانه آینده خود  وارد کنم. (88٪)
4-     من معتقدم که دستیابی های آینده از اجرای ارزیابی های بدنی پشتیبانی می کند (85٪).
تجزیه و تحلیل استفاده از ابزار ها اینگونه نشان داد : 45/4 استفاده از  SPS ها و 4.49 از SimMan بهره برده اند.

 

 

آموزش تکنیک های ارزیابی فیزیکی با استفاده از SPSP و مانکن به دانشجویان داروسازی با موفقیت انجام شده و نتیجه بر این است که درک تفاوت در روشهای آموزشی به مربیان این امکان را می دهد که هنگام تدریس ارزیابی بدنی بهترین روشها را انتخاب کنند.
 نتایج این بررسی نشان داد: دانشجویان داروسازی در یک دوره ارزیابی فیزیکی با استفاده از هر دو روش آموزشی مانکن ها و SPSP ها صلاحیت یادگیری را داشتند.
SimMan® ( برند ماکت ها )  بسیار گرانتر از استفاده از همسالان دانشجویی به عنوان بیماران شبیه سازی شده بود. دانشجویان داروسازی تمرین روشهای معاینه فیزیکی را بر روی یک بیمار شبیه سازی شده بیش از SimMan® ترجیح می دهند.

منبع : https://doi.org/10.1016/j.cptl

تاریخ انتشار : 2020.01.02

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

لطفاً منتظر بمانید...