برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

نظریه های یادگیری بزرگسالان و راهنمای اساتید متخصص حوزه سلامت

نظریه های یادگیری بزرگسالان نقشی اساسی در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، از جمله برنامه های آموزش تخصصی حوزه سلامت ایفا می کنند. اساتید متخصص حوزه سلامت شامل افرادی که در دانشکده های داروسازی، پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی تدریس می کنند اساساً به عنوان استاد آموزش دیده نیستند.

برتون و همکاران در بررسی های خود نشان دادند که اکثر اساتید داروسازی در اصل به عنوان داروساز آموزش دیده اند، نه به عنوان معلم و یا استاد، و اکثریت آنها هیچ آموزش رسمی در مورد فرآیندهای تدریس و یادگیری و مفاهیم اساسی آموزشی مانند نظریه های یادگیری دریافت نکرده اند. در حالی که آن‌ها در نقش‌های حرفه‌ای خود مهارت زیادی دارند اما مهارت‌های آموزشی آن‌ها به‌جای آموزش و تحقیق رسمی، عمدتاً با تجربه توسعه یافته است.


در استفاده از این نظریه ها در برنامه های آموزش تخصصی حوزه سلامت تنوع زیادی وجود دارد و این موضوع ممکن است تا حدی به دلیل عدم درک طیف وسیعی از تئوری های یادگیری موجود و کمبود مثال های خاص در این زمینه باشد تا به اساتید، در بررسی نظریه های جایگزین کمک کند. با ترکیب نظریه های کلیدی یادگیری قابل استفاده در تدریس توسط اساتید متخصص حوزه سلامت و درمان و ارائه نمونه هایی از استفاده آنها در این زمینه و مرتبط با محیط آموزشی درمانی می توان بین شیوه‌های آموزشی و نظریه‌های یادگیری اتصال برقرار کرد.


با مرور مقلات منتشر شده در سال‌های 2015 و 2016 که با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی PubMed، Scopus، Web of Science و ERIC انجام شد و با جستجوی عبارات خاص توانستند طیف وسیعی از مقالات مرتبط در مورد نظریه های یادگیری و استفاده از آنها در برنامه های مختلف آموزش تخصصی حوزه سلامت را شناسایی نمایند. یافته‌های حاصل با هم ادغام شده و در قالب جدول ارائه شد که نظریه های یادگیری، مثال‌های خاص از آموزش تخصصی حوزه بهداشت و سلامت و همچنین نقد بسیار مختصری از نظریه را نشان می‌دهد.


ادغام نتایج حاصل از مقالات بررسی شده ، خلاصه‌ای سریع و آسان از نظریه‌های کلیدی را نشان می دهد و نمونه‌هایی از استفاده از آن‌ها را برای کمک به اساتید متخصص حوزه سلامت برای دسترسی به طیف وسیع‌تری از نظریه‌های یادگیری ارائه میدهد. نتایج این تحقیقات برای برنامه ریزی استراتژی‌های آموزشی، اهداف یادگیری و رویکردهای ارزشیابی می تواند مفید باشد که در نهایت منجر به ارتقای برنامه های آموزشی تخصصی سلامت و بهبود یادگیری دانشجویان خواهد شد.

 

تاریخ انتشار: April 10, 2019
منبع: www.journals.sagepub.com

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید 

لطفاً منتظر بمانید...