برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

کمک به دانشجویان حوزه علوم پزشکی در مطالعه آمار

دانشجویان علوم پزشکی باید در طول دوره های آموزشی خود در حوزه های مختلف دانش و مهارت کسب کنند. اساتید و طراحان دوره های آموزشی نیز باید هر یک از این مباحث را در برنامه درسی ادغام کرده و تصمیم بگیرند که در چه دوره ای کدام مطالب و فعالیتهای آموزشی را پوشش دهند.

از آنجا که انتظار می رود دانشجویان حوزه های مختلف علوم پزشکی دارای حداقل مهارت های ابتدایی از اطلاعات عددی باشند که بتوانند تصمیم گیری بهتری در برنامه های خود داشته باشند، آمار جزء برنامه درسی ضروری در رشته پزشکی است. آمار موضوعی پیچیده است که با استفاده از مفاهیم سازمان یافته و متناقض قابل فهم است.

 

برای کمک به دانشجویان علوم پزشکی درک مفهومی از آمار، آنها را قادر می سازد تا برای تشخیص و ارتباط اطلاعات آماری در مورد بیماران یا برای تحقیقات تجربی از آن بهره گیرند. اساتید و طراحان آموزشی باید مطالعه دانشجویان خود را در زمینه آمار به گونه ای سازماندهی کنند که بطور منظم و تدریجی به این موضوع هدایت شوند.

به نظر می رسد که سه عامل ، مهارت در آمار را تحت تأثیر قرار می دهد: استعداد محاسباتی ، دانش پیشنهادی و درک مفهومی. در مواردی که استعداد محاسباتی در مورد توانایی درک و استفاده از فرمول های ریاضی باشد، علم گزاره و درک مفهومی به ترتیب به دانش مفاهیم آماری و روابط متقابل آنها اشاره می کند .

 

یک دیدگاه در مورد یادگیری که در زمینه آموزش پزشکی از حمایت بیشتری برخوردار شده است ، نظریه "بار شناختی" است. در این نظریه ، یادگیری به عنوان پیشرفت تدریجی طرحهای شناختی مطرح می شود. هنگامی که دانشجویان پزشکی برای اولین بار با آمار مواجه می شوند ، آنها به طور معمول دارای طرحواره های شناختی زودرس از مباحث هستند. خود توضیح برداری ، استدلال و توضیحات به همسالان از مطالب یادگرفته شده، فرایندهایی هستند که در صورت ارائه مناسب راهنمایی آموزشی ، می تواند توسعه و پیشرفت طرح را تسهیل کند.

 

 

در پایان ، اگرچه تفاوت در آموزش، به برنامه ریزی و زمان آمادگی بیشتری برای استادان و تهیه کنندگان برنامه درسی احتیاج دارد ، اما این رویکرد در همه موارد صدق نمی کند. برای حفظ تعامل دانشجویان، تسهیل درک مفهومی ، پشتیبانی مناسب از دانشجویان در صورت لزوم ، مهارت هایی برای ایجاد اطلاعات آماری و تصمیم گیری های آگاهانه و مبتنی بر شواهد لازم است که به دانشجویان ارائه شود.

منبع : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1658361216300816

برای مشاهده فیلم های اموزشی مرتبط با این مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید:

تحلیل قدرت آماری

 

لطفاً منتظر بمانید...